روش كلي استفاده از مواد و وسايل
نوشته شده توسط : وکیل پایه یک

روش كلي استفاده از مواد و وسايل:

بهره گيري از هر كدام رسانه ها دستور العمل خاصي را ايجاب مي كند اما متخصصان به منظور استفاده كلي از آنها اين مراحل را پيشنهاد مي كنند :

1- خود را آماده كنيد ( طرز استفاده از رسانه كاري كه خود را انجام خواهيد داد . كارهايي كه از شاگردانتان انتظار داريد را مشخص كنيد .)

2- محيط را آماده كنيد . ( مواد و تجهيزات لازم را آماده كنيد تهويه ، نور ، حرارت محيط ، حمل و نقل و امور ايمني را بررسي كنيد . )

3- كلاس را آماده كنيد ( ابتدا رسانه را معرفي كنيد به دانش آموز بگوييد كه پس از بهره گيري از رسانه چه كاري بايد انجام دهند . )

4- از رسانه استفاده كنيد . ( از نظر فني بدرستي آنرا استفاده كنيد مطمئن شويد صدا و تصوير براي همه وضوح دارد )

5- پي گيري كنيد . ( پس از اتمام آموزش راجع به محتوي سئوالاتي مطرح كنيد و بحث را نتيجه گيري كنيد .) [1]

به منظور بالا بردن كارايي رسانه ها بايد آنها را با هم به كار گيرند . مسئله اساسي اين است كه وسايل گوناگون اثرات كاربردي همديگر را افزايش دهند و در جهت دستيابي به اهداف درسها مورد استفاده قرار گيرند .[2]

نتيجه گيري و تحليل از پيشينه تحقيق:

دستاوردهاي تكنولوژي آموزشي توانسته اند قابليت خود را در سرعت بخشيدن به رشد آموزش نشان دهد و كاربرد چنين دستاوردهايي مي تواند به دبيران كمك كند تا از وقت محدودي كه در اختيار دارند بيشترين بهره را ببرند . تكنولوژي مي تواند بار سنگين كار معلم را در زمينه انتقال اطلاعات به عهده بگيرد و يا حداقل آن را تسهيل كند . تكنولوژي آموزشي مي تواند فاصله يادگيري در دنياي خارج و داخل مدرسه را روز به روز كاهش دهد .

تكنولوژي آموزشي را مي توان مجموعه امكانات گوناگون و گسترده اي دانست كه فرآيند كار ، تلاش ، دانش و تجربه نسلهاي انسان در همه جا گسترة جهان است پس مي توان گفت كه ميزان بهره گيري از اين مجموعه امكانات در سراسر جهان نيز به اندازه كار ، تلاش و تجربه هر جامعه بستگي دارد .

بر اساس اين تعريف تكنولوژي ابزار كارسازي است كه با فزوني تجربه و دانستنيهاي انسان براي بيشتر شدن سرعت كار و پژوهش و نيز بهره گيري دقيقتر ، سنجيده تر و مناسبتر از ابزار ، روز به روز تكامل يافته و پيچيده تر شده است .

تكنولوژي آموزشي در جهان پيشرفته امروز همانند گنج پر ارزشي است كه نوع بشر پس از قرنها تلاش براي دانستن و كاربرد دانش ها براي زندگي بهتر و آسانتر اكنون بدست آورده است و بالاخره در يك كلام مي توان گفت كه تكنولوژي دستاورد دانش است . اكنون نيز ژان ژاك سروان شرايبر نويسنده كتاب «تكاپوي جهاني » از لحظه هاي جوامع سخن مي گويد كه پيشرفت تكنولوژي زمينه ساز آن خواهد بود .

شواهد بسيار اين موضوع را ثابت مي كند كه پيشرفت هر جامعه در تمام زمينه ها به ميزان صنعتي بودن آن جامعه و در اختيار داشتن تكنولوژي لازم بستگي دارد كه انديشمندان و جامعه شناسان اكنون  كليد توسعه ها را تكنولوژي مي دانند . اكنون به تجربه ثابت شده است كه هز چه محيط جامعه براي رشد و توسعه تكنولوژي مناسب تر باشد پيشرفت سريعتر و توسعه آسانتر خواهد شد ، از سوي ديگر هر چه تنگناي محيط براي ارتقاء سطح تكنولوژي بيشتر باشد در راه رشد و توسعه مشكلات بيشتري پديد مي آيد و  روند پيشرفت به تأخير مي افتد ، در اينجا بايد پرسيد كه آيا صرفاً با خريد و استقرار ماشينها و دستگاههاي فني مي توانيم صاحب تكنولوژي شويم و در راه توسعه صنعتي گام برداريم . با شناخت مفهوم و ماهيت تكنولوژي ، پاسخ اين سئوال دانسته مي شود و مي توان گفت تكنولوژي مجموعه اي است كه اجزاء آن را ماشين آلات، نقشه ها ، دانش شناخت و نصب راه اندازي دانش مديريت ، دانش نوسازي و توسعه تشكيل مي دهد .

در آخر نتيجه مي گيريم كه با پيشرفت علوم و فنون احتياج به وسايل كمك آموزشي بيشتر احساس مي شود كه بتوانيم در امر آموزش پرثمرتر سريع تر عمل كنيم و در سايه استفاده از تكنولوژي آموزشي ، در فرزندانمان قدرت خلاقيت و تفكر ايجاد كنيم و ديگر اينكه اكثريت معلمان بر اهميت و تأثير استفاده از وسايل آموزشي معتقد هستندولي به دلايل مختلفي از قبيل:

-         در دسترس نبودن اين وسايل

-         عدم آگاهي مديران از اهميت وسايل آموزشي در كلاس

كمتر از اين وسايل آموزشي در مدارس استفاده كرده اند و به اين نتيجه مي رسيم كه هدف ما از تحقيق ، شناساندن تكنولوژي آموزشي در كاهش زمان تدريس و نشان دادن نقش و اهميت وسايل كمك آموزشي در بالا بردن ميزان يادگيري مي باشد .

 

 

 

 



1-محمد – احديان – مقدمات نظري تكنولوژي آموزشي – تهران – مركز نوآوريهاي آموزشي ايران سال 1361-ص82..

2-كلارك – طهوريان – 1370 – ص 42 .





:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1

ارائه خدمات حقوقی و مشاوره ای در موسسه حقوقی مجد عدالت توسط وکیل پایه یک ، وکیل قرارداد : تنظیم قرارداد ، وکیل پایه یک دادگستری

تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: